Mobiel op de trein

Ik vroeg mij al een tijd af hoe het komt dat de verbinding van het mobiel netwerk toch vrij veel wegvalt op de trein. Toen er nog geen smartphones waren maar wel al mobiele telefoon was het ook wel zo. ‘Sorry maar ik zit in de trein, mogelijks val ik weg’.  En dat is nu nog altijd zo.

Deze morgen was het niet anders. Tijdens de treinreis van Aalter naar Brussel had ik de ganse rit geen tot nauwelijks mobiel internet. Meestal luister ik naar de radio via de stubru app, maar er was dus weinig muziek te horen.

En dus stelde ik de vraag, gericht aan proximus, eens op twitter.

Maar met bovenstaande kon ik niet echt tevreden zijn.

En toen kreeg ik een wel heel goede duiding in een privé bericht.

Een goede gsm-ontvangst in de trein is niet evident. Als volgt een aantal problemen die telefoneren en internetten in de trein bemoeilijken. Eerst en vooral zijn de treinstellen behoorlijk effectieve filters voor gsm-stralen. Sommige stellen hebben zelfs zonwerende folie op de ramen die ook radiogolven tegenhoudt. Zo kunnen er bijna helemaal geen signalen in of uit de trein. Een treinbedding heeft vaak ook hoge bermen, waardoor de gsm-signalen moeilijk tot in de trein geraken. 3G op het spoor is dus niet evident. Het volgende punt is dat er langs de sporen minder antennes staan uit veiligheidsprotocol. Het is niet zo eenvoudig om gsm-antennes naast een spoorweglijn te plaatsen. Veiligheidsprotocollen zijn daar de grootste oorzaak van. De palen van de elektrische bovenleiding zijn onbruikbaar wegens te gevaarlijk: medewerkers van de operatoren mogen er niet in. Alleenstaande masten mogen om veiligheidsredenen niet te dicht bij de sporen staan, waardoor ze in veel gevallen op landbouwgrond of in een bos moeten staan. Ook geen evidentie. Ik hoop je hiermee een juiste uitleg te kunnen bieden voor de oorzaak. Oprechte excuses voor de beperking. Mvg, Nicky

Blijft natuurlijk wel jammer dat mobiele data op de trein toch beperkt is, we zijn teveel gewoon meneer.

3 gedachten over “Mobiel op de trein”

  1. Ik heb ook (meestal toch) die ervaring met Proximus: ze staan klanten altijd zeer goed en duidelijk te woord en proberen te helpen. Met die 4G-toestanden en zo heb ik bijna nog geen ervaring. Ik loop wat achter, ik heb pas dit weekend mijn eerste smartphone gekocht. We zijn inderdaad te veel verwend 😉 Soms lijkt het ondenkbaar dat we ooit geen internet, geen gsm, geen smartphone, geen mp3, gewoon niks hadden.
    Matthias Van Leeuwe´s last blog post ..#WEURO2017 DAGBOEK – 17 juli – De eerste keer vergeet je nooit




    0



    0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge